Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, terugbrengen, verlengen en reserveren.


Lenen & terugbrengen

Hoeveel en hoelang mag ik lenen?

Jeugd: Maximaal 15 items tegelijkertijd. Toegang tot onze jeugdcollectie inclusief jeugd e-books en zes volwassenen e-books.

Jongeren (18 tot 21 jaar): Maximaal 15 items tegelijkertijd. Toegang tot onze gehele collectie inclusief zes e-books per jaar.

Volwassenen: Maximaal 15 items tegelijkertijd. Toegang tot onze gehele collectie inclusief alle e-books.

  • Sprinter cd's mag je 1 week houden
  • Sprinter boeken, cd's en dvd's mag je 2 weken houden
  • E-books mag je 3 weken lenen (bekijk hier hoeveel per jaar en hoeveel tegelijk)
  • Alle overige materialen mag je 4 weken lenen
  • Geleende materialen kun je 2 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn
  • Sprinters kunnen niet verlengd worden
  • Je kunt met je pas lenen en inleveren bij alle bibliotheken van de Bibliotheek Gelderland Zuid

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert de geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie. Je kunt geleende materialen in alle vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid inleveren. Inleveren hoeft dus niet in de vestiging waar je het materiaal geleend hebt.

Leen je materialen bij een andere bibliotheek via Landelijk Lenen of lever je materialen in en ben je te laat, dan gelden de tarieven en voorwaarden van die bibliotheek.

Wil je buiten openingstijden materialen inleveren, dan kan dat in de inleverbrievenbus. In bijna alle vestigingen zijn inleverbrievenbussen.

Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?

Je ontvangt een paar dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn een e-mailbericht van de bibliotheek. Het tijdig inleveren van geleende materialen is en blijft uiteraard je eigen verantwoordelijkheid. 

Wil je de materialen nog langer houden, dan kun je materialen één keer verlengen. Dat kan via de website, de Bibliotheek-Wise-app, aan de balie of telefonisch.

Is er een haal- en brengservice voor ouderen?

De Bibliotheek aan Huis is een service van de Bibliotheek Gelderland Zuid voor iedereen die niet in staat is om zelf een bibliotheek te bezoeken. Als je je aanmeldt, komt een van onze medewerkers bij je langs om te bespreken wat voor jou de beste oplossing is.

Onze vrijwilligers zorgen ervoor dat boeken en andere materialen die je wilt lenen, thuisgebracht en weer opgehaald worden. Deze service kost niets als je een Alles-in-één-abonnement van de bibliotheek hebt. Met de Bibliotheek aan Huis kun je de materialen extra lang lenen en betaal je geen te-laat-geld. 

Meer informatie >


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen met de Bibliotheek-Wise-app, bij een selfservice/leenapparaat of nadat je bent ingelogd op onze website bij 'Mijn Bibliotheek'.

Verlengen met de Bibliotheek-Wise app

  • Klik hier voor meer informatie.

 

Verlengen op onze website

  • Om materialen te verlengen, log je in op ‘Mijn menu’
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan
  • De nieuwe leentermijn gaat in vanaf de oorspronkelijke inleverdatum
  • Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Er staat vermeld waarom het niet verlengd kan worden.
  • Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen
  • Klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’
  • Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn
  • Op ‘Wat heb ik thuis?’ kun je controleren of alle materialen die je wilde verlengen ook verlengd zijn
  • Na het verlengen ontvang je het e-mailbericht 'Resultaat verlenging'

 

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

Je kunt geleende materialen één keer verlengen. Materialen die door anderen gereserveerd zijn, kun je niet verlengen.


Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Het reserveren van materialen van de bibliotheek is gratis.

Reserveren kan via de catalogus op onze website. In de zoekbalk op de homepagina kan je zoeken op titel, schrijversnaam of onderwerp. Klik in de resultatenlijst op de gewenste titel en ga door naar ‘Reserveren’.

Reserveren kan ook via de Bibliotheek-Wise-app. Na inloggen kan je zoeken op titel, schrijversnaam of onderwerp. Kies het gewenste materiaal en kies daarna de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen.

Reserveren kan ook aan de infobalie in de bibliotheek. Op de website bij ‘openingstijden’ staat aangegeven wanneer er in jouw vestiging personeel aanwezig is. Er zijn vestigingen die onbemand zijn.

 

Je kunt de reserveringen volgen en eventueel nog annuleren op de website in de omgeving van 'Mijn Bibliotheek' nadat je bent ingelogd. Onder 'reserveringen' kun je de status van je gereserveerde materialen zien. Als de reservering nog niet de status 'transport' heeft, kun je de reservering hier zelf annuleren. Klik op 'annuleren' en de reservering is ongedaan gemaakt. Zodra je gereserveerde materiaal binnen is, krijg je bericht.

Is je e-mailadres al bekend bij de bibliotheek? Je kunt via 'Mijn Bibliotheek' bij 'Algemene lenergegevens' je e-mailadres invoeren en aangeven dat je berichten via de mail wilt ontvangen.  

Hoe zoek ik materiaal?

Zoeken op een specifieke titel kan op de website en in de Bibliotheek-Wise-app.

Typ in de zoekbalk de titel. In de lijst zoekresultaten vind je de titel. Als de titel niet in de Bibliotheek aanwezig is, zie je in de lijst titels staan die daar op lijken. Via de link 'In de provincie' of 'In Nederland' kan je zien of de titel in een andere Bibliotheek aanwezig is.

Wil je de volledige catalogus zien of zoek je geen specifieke titel?
Typ dan in de zoekbalk een '*' of een spatie. Je krijgt dan de volledige catalogus te zien waarbij je in de linkermenu's je zoekresultaten kunt verfijnen.

 

Wat doe ik als reserveren niet lukt?

Oplossingen:

  • Staan er nog betalingen open, meer dan 30 dagen of meer dan € 10,-? Of is je abonnementsgeld nog niet betaald? Dit kun je checken en betalen in het menu van 'Mijn Bibliotheek' onder 'details financiële posten' via iDeal. Als je dit hebt betaald, kun je direct weer reserveren.
  • Is het materiaal dat niet in onze bibliotheek aanwezig is? Dan kun je het materiaal landelijk aanvragen (tegen betaling). Bekijk hier meer informatie over Landelijk Lenen.

Hoe vraag ik materiaal landelijk aan?

Is het materiaal dat niet in onze bibliotheek aanwezig is? Dan kun je het materiaal landelijk aanvragen (tegen betaling) bij andere bibliotheken of de Universiteitsbibliotheek. Dit kun je doen door als je een titel in de catalogus hebt gezocht, in het linkermenu op 'in heel Nederland' te klikken. Bekijk hier meer informatie over Landelijk Lenen.


Betalen

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Je krijgt één week voor de inleverdatum een inleverattendering om je materialen in te leveren (als je je hiervoor niet afgemeld hebt). Één week na de inleverdatum ontvang je een herinnering. Worden je materialen na de herinnering niet ingeleverd, dan krijg je een vervangingsnota met eventueel telaat-geld en €3,- aan administratiekosten. Mocht je de materialen dan alsnog niet inleveren of de nota niet betalen, dan ontvang je een herinneringsnota. Bij de herinneringsnota worden de administratiekosten verhoogd met €2,-. 

Meer informatie over het telaatgeld en actuele tarieven vind je in onze leenwijzer.

Kan ik 'rood staan'?

Je kunt maximaal 100 dagen ‘rood staan’ tot € 10,-. Daarna wordt je pas geblokkeerd totdat je hebt betaald.

Bij een openstaand bedrag van meer dan € 10,- wordt je pas direct geblokkeerd en kun je niet meer lenen, verlengen en reserveren. 

Kan ik voor mijn gezinsleden betalen?

In het menu van 'Mijn Bibliotheek' op de website en de Bibliotheek-Wise-app kun je via één account ook voor andere gezinsleden verlengen of betalen. Hiervoor moeten machtigingen aangemaakt worden. Dit kan in de Bibiotheek-Wise-app en in 'Mijn Bibliotheek' bij 'relaties'.  

Kijk op de pagina Bibliotheek-Wise-app hoe je een machtiging aanmaakt.

Hoe zet ik tegoed op mijn pas?

  • Log in op 'Mijn Bibliotheek'
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op de blauwe balk ‘U kunt in het overzicht van uw winkelmandje tegoed bijstorten’
  • Vul het bedrag in
  • Klik op 'Bijstorten'
  • Klik op ‘Betalen met iDEAL’
  • Kies je eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • Je kunt ook na het inloggen direct naar het winkelmandje gaan om een tegoed te storten

Hoe betaal ik via iDeal?

  • Log in op onze website
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op ‘Betalen geselecteerde posten’
  • Klik op ‘Gebruik tegoed’
  • Klik op ‘Afrekenen via iDEAL’ om het restant af te rekenen
  • Kies je eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm

Hoe betaal ik via betaalautomaat?

  • Kies op het scherm voor de optie ‘Betalen/tegoed opwaarderen’
  • Scan je biebpas
  • Maak op het scherm de keuze uit ‘Deposito / Contributie / Openstaand bedrag’
  • Volg de stappen op het scherm voor de betaling


Geen antwoord op je vraag gevonden?