Recentelijk heeft er een update plaatsgevonden in ons online catalogussysteem. Hierdoor kun je problemen ervaren in Mijn Bibliotheek of de Wise App. Vragen of hulp nodig? Neem contact op met onze Digitale Hulplijn of met onze klantenservice.

Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, terugbrengen, verlengen en reserveren.


Lenen & terugbrengen

Hoeveel en hoelang mag ik lenen?

Jeugd: Maximaal 15 items tegelijkertijd. Toegang tot onze jeugdcollectie inclusief jeugd e-books, luisterboeken, digitale tijdschriften en meer. Het totale digitale aanbod vind je in de uitleenvoorwaarden.

Jongeren (18 tot en met 21 jaar): Maximaal 15 items tegelijkertijd. Toegang tot onze gehele collectie inclusief zes e-books, zes luisterboeken en zes digitale tijdschriften per kalenderjaar. Het totale digitale aanbod vind je in de uitleenvoorwaarden.

Volwassenen: Maximaal 15 items tegelijkertijd. Toegang tot onze gehele collectie inclusief alle e-books, luisterboeken en digitale tijdschriften. Het totale digitale aanbod vind je in de uitleenvoorwaarden

  • Sprinter cd's mag je 1 week houden
  • Sprinter boeken, cd's en dvd's mag je 2 weken houden
  • E-books en luisterboeken mag je 3 weken lenen (bekijk hier hoeveel per jaar en hoeveel tegelijk)
  • Vijf digitale tijdschriften per week met een uitleentermijn van 3 weken
  • Alle overige materialen mag je 4 weken lenen
  • Geleende materialen kun je 1 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn
  • Sprinters kunnen niet verlengd worden
  • Je kunt met je pas lenen en inleveren bij alle bibliotheken van de Bibliotheek Gelderland Zuid. Voor het inleveren van materialen heb je geen pas nodig.

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je hebt 3 verschillende manieren om materialen te lenen, die op verschillende manieren moeten worden ingeleverd:

  1. Materialen die bij OBGZ zijn geleend
  2. Materialen die via Landelijk Lenen (gastlenen) zijn geleend
  3. Materialen die via Landelijk Lenen (aanvragen) zijn geleend

Hieronder zijn deze 3 manieren uitgesplitst:

1. Materialen die bij Bibliotheek Gelderland Zuid (OBGZ) zijn geleend
Je levert de geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie. Je kunt geleende materialen in alle vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid inleveren. Inleveren hoeft dus niet in de vestiging waar je het materiaal geleend hebt. Voor het inleveren van materialen heb je geen pas nodig. Lever materialen van de OBGZ niet in bij een andere bibliotheek dan OBGZ. Als je materialen van de OBGZ wel inlevert bij een andere bibliotheek dan OBGZ, dan betaal je kosten (telaatgeld) als het materiaal te laat is ontvangen bij de OBGZ of betaal je kosten als het materiaal vermist of beschadigd raakt.

2. Materialen die via Landelijk Lenen (gastlenen) zijn geleend
Je levert de materialen in bij de bibliotheek waar je de materialen hebt geleend. Lever je die materialen in en ben je te laat, dan gelden de tarieven en voorwaarden van die bibliotheek.

3. Materialen die via Landelijk Lenen (aanvragen) zijn geleend
Je levert de geleende materialen in bij een bemande balie van een vestiging van de Bibliotheek Gelderland Zuid. 

Inleveren buiten openingstijden
Wil je buiten openingstijden materialen inleveren, dan kan dat in de inleverbrievenbus. In bijna alle vestigingen zijn inleverbrievenbussen. Wij verwerken de materialen op de eerstvolgende openingsdag van de bibliotheek. Hier staat per bibliotheek aangegeven welke vestiging een brievenbus heeft.

Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?

Je ontvangt een paar dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn een e-mailbericht van de bibliotheek. Het tijdig inleveren van geleende materialen is en blijft uiteraard je eigen verantwoordelijkheid. 

Wil je de materialen nog langer houden, dan kun je materialen één keer verlengen, tenzij het materiaal gereserveerd is. 

Dat kan via de website door in te loggen in Mijn Bibliotheek, de Bibliotheek-Wise-app, bij een selfservice/leenapparaat, aan de balie of telefonisch. Lukt het inloggen in Mijn Bibliotheek niet en is de bibliotheek gesloten of telefonisch niet bereikbaar? Stuur dan een mail via het contactformulier.

Mijn boek is beschadigd/kwijt, wat moet ik doen?

Heb je je boek beschadigd? Dat kan gebeuren. Kom dan even langs bij de balie, waar onze medewerkers de schade kunnen beoordelen. Is het boek te beschadigd om nog uitgeleend te worden? Helaas dienen wij dan een nieuw boek aan te schaffen voor onze collectie. Je ontvangt een rekening voor de vergoedingskosten, eventueel telaatgeld en administratiekosten per boek. De rekening kun je aan de balie betalen (pinbetaling) of je krijgt een rekening toegestuurd.

Ben je je boek kwijt? Dat kan gebeuren. Je kunt dit doorgeven aan de balie, bij de Klantenservice 024-327 49 11 of door het contactformulier in te vullen. Helaas dienen wij dan een nieuw boek aan te schaffen voor onze collectie. Je ontvangt een rekening voor de vergoedingskosten, eventueel telaatgeld en administratiekosten per boek. De rekening kun je aan de balie betalen (pinbetaling) of je krijgt een rekening toegestuurd.

Heb je het kwijtgeraakte boek al betaald en vind je het later terug? Dan mag je het boek houden. Je krijgt de betaalde kosten dan niet terug.
 

Is er een haal- en brengservice voor ouderen?

De Bibliotheek aan Huis is een service van de Bibliotheek Gelderland Zuid voor iedereen die niet in staat is om zelf een bibliotheek te bezoeken. Als je je aanmeldt, komt een van onze medewerkers bij je langs om te bespreken wat voor jou de beste oplossing is.

Onze vrijwilligers zorgen ervoor dat boeken en andere materialen die je wilt lenen, thuisgebracht en weer opgehaald worden. Deze service kost niets als je een Volwassenenabonnement van de bibliotheek hebt. Met de Bibliotheek aan Huis kun je de materialen extra lang lenen en betaal je geen te-laat-geld. 

Meer informatie >


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen met de Bibliotheek-Wise-app, bij een selfservice/leenapparaat door in te loggen in 'Mijn Bibliotheek' op onze website, aan de balie of telefonisch. Je kunt materialen één keer verlengen, als ze niet gereserveerd zijn door iemand anders. Lukt het inloggen in Mijn bibliotheek niet en is de bibliotheek gesloten of telefonisch niet bereikbaar? Stuur dan een mail via het contactformulier.

Verlengen met de Bibliotheek-Wise app

  • Klik hier voor meer informatie.

Verlengen op onze website

  • Om materialen te verlengen, log je in op ‘Mijn Bibliotheek
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan
  • De nieuwe leentermijn gaat in vanaf de oorspronkelijke inleverdatum
  • Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Er staat vermeld waarom het niet verlengd kan worden.
  • Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen
  • Klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’
  • Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn
  • Op ‘Wat heb ik thuis?’ kun je controleren of alle materialen die je wilde verlengen ook verlengd zijn

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

Je kunt geleende materialen één keer verlengen. Materialen die door anderen gereserveerd zijn, kun je niet verlengen.

Wat doe ik als online verlengen niet lukt?

Staan er nog betalingen open, meer dan 30 dagen of meer dan € 10,-? Of is je abonnementsgeld nog niet betaald? Dit kun je checken en betalen in het menu van 'Mijn Bibliotheek' onder 'details financiële posten' via iDeal. Als je dit hebt betaald, kun je direct weer verlengen.


Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Het reserveren van materialen van de bibliotheek is gratis.

Reserveren kan via de catalogus op onze website. In de zoekbalk op de homepagina kan je zoeken op titel, schrijversnaam of onderwerp. Klik in de resultatenlijst op de gewenste titel en ga door naar ‘Reserveren’.

Reserveren kan ook via de Bibliotheek-Wise-app. Na inloggen kan je zoeken op titel, schrijversnaam of onderwerp. Kies het gewenste materiaal en kies daarna de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen.

Reserveren kan ook aan de infobalie in de bibliotheek. Op de website bij ‘openingstijden’ staat aangegeven wanneer er in jouw vestiging personeel aanwezig is. Er zijn vestigingen die onbemand zijn.

Je kunt de reserveringen volgen en eventueel nog annuleren op de website in de omgeving van 'Mijn Bibliotheek' nadat je bent ingelogd. Onder 'reserveringen' kun je de status van je gereserveerde materialen zien. Als de reservering nog niet de status 'transport' heeft, kun je de reservering hier zelf annuleren. Klik op 'annuleren' en de reservering is ongedaan gemaakt. Zodra je gereserveerde materiaal binnen is, krijg je bericht  per e-mail als je e-mailadres bekend is bij de bibliotheek. Je krijgt bericht per post als je e-mailadres niet bekend is bij de bibliotheek.

Is je e-mailadres al bekend bij de bibliotheek? Je ontvangt dan een reserveringsophaalbericht via de mail. Is je e-mailadres niet bekend bij de bibliotheek, dan ontvang je een reserveringsophaalbericht per post. Je e-mailadres kun je toevoegen of wijzigen in 'Mijn Bibliotheek' bij ‘Mijn gegevens’.

Het is mogelijk een start- en einddatum aan te geven bij een reservering. Het invullen van een datum is alleen noodzakelijk wanneer je vóór of na een bepaalde tijd niet beschikbaar bent om de reservering op te halen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je een periode niet in de buurt bent vanwege werk of vakantie. Start- en einddatum kunnen ook worden toegepast als je vooraf meerdere titels wil reserveren die je moet lezen voor een bepaalde datum van een boekenclub. Let op: het invoeren van een startdatum zorgt er niet voor dat je je reservering eerder kunt ophalen dan de dag waarop het boek weer beschikbaar is.

Hoe zoek ik materiaal?

Zoeken op een specifieke titel, schrijversnaam of onderwerp kan op de website en in de Bibliotheek-Wise-app.

Typ in de zoekbalk de titel, schrijversnaam of onderwerp. In de lijst zoekresultaten vind je de titel(s). Als de titel niet in de Bibliotheek aanwezig is, zie je in de lijst titels staan die daar op lijken. Via de link 'In de provincie' of 'In Nederland' kan je zien of de titel in een andere Bibliotheek dan Bibliotheek Gelderland Zuid aanwezig is. Als je materiaal wil lenen dat 'in de provincie' of 'in heel Nederland' beschikbaar is, kun je het materiaal aanvragen (Landelijk Lenen). Hier zijn kosten aan verbonden. Bekijk hier meer informatie over Landelijk Lenen.

Wil je de volledige catalogus zien of zoek je geen specifieke titel?
Typ dan in de zoekbalk een '*' of een spatie. Je krijgt dan de volledige catalogus te zien waarbij je in de linkermenu's je zoekresultaten kunt verfijnen.

 

Hoe lang duurt het voordat ik mijn reservering kan ophalen?

Helaas is het niet mogelijk om aan te geven hoelang het duurt voordat je je reservering kunt ophalen. Dit is onder andere afhankelijk van het aantal exemplaren dat beschikbaar is, of er exemplaren zijn uitgeleend en hoe lang de reserveringslijst is.  

Wat doe ik als online reserveren niet lukt?

  • Staan er nog betalingen open, meer dan 30 dagen of meer dan € 10,-? Of is je abonnementsgeld nog niet betaald? Dit kun je checken en betalen in het menu van 'Mijn Bibliotheek' onder 'details financiële posten' via iDeal. Als je dit hebt betaald, kun je direct weer reserveren.
  • Is het materiaal dat niet in onze bibliotheek aanwezig is? Dan kun je het materiaal landelijk aanvragen (tegen betaling). Bekijk hier meer informatie over Landelijk Lenen.

Hoe vraag ik materiaal landelijk aan?

Is het materiaal dat niet in onze bibliotheek aanwezig is? Dan kun je het materiaal landelijk aanvragen (tegen betaling) bij andere bibliotheken of de Universiteitsbibliotheek. Dit kun je doen door als je een titel in de catalogus hebt gezocht, in het linkermenu op 'in heel Nederland' te klikken. Bekijk hier meer informatie over Landelijk Lenen.

Ik heb een boeksuggestie voor de collectie, wat moet ik doen?

Als je lid bent van de Bibliotheek Gelderland Zuid kun je online het aanschafverzoek formulier invullen. Als je een aanschafverzoek indient, ontvang je een automatisch ontvangstbericht. Helaas kunnen we niet persoonlijk op je aanschafverzoek reageren. Je kunt zelf op een later moment checken of het betreffende materiaal in onze catalogus is opgenomen. Zodra het item door ons is besteld, verschijnt het in de catalogus en kun je het reserveren. Wij adviseren om je aan te melden voor de aanwinstenlijst in ‘Mijn bibliotheek, Berichtvoorkeuren, Aanwinstenmail’ als je dat nog niet hebt gedaan, of op onze site te kijken bij ‘Collectie - Aanwinsten’. Daar kun je zien of het item in je aanschafverzoek wel/niet door ons is besteld. 


Betalen

Wat is de boete als ik te laat ben?

Het telaatgeld/de boete is € 0,15 per dag per materiaal, met een maximum van € 5,00 per materiaal.

Je krijgt een week vóór de inleverdatum een inleverattendering via mail om je materialen in te leveren (als je je hiervoor niet afgemeld hebt). Één week na de inleverdatum ontvang je een herinnering. Worden je materialen na de inleverdatum ingeleverd, dan betaal je boete/telaatgeld. Vanaf € 5,- of meer ontvang je na 100 dagen een registratienota (boete voor te laat inleveren). Mocht je de nota niet betalen, dan ontvang je een herinnering van de registratienota verhoogd met € 2,-.

Worden je materialen na de herinnering niet ingeleverd, dan krijg je een boekvergoedingsnota met eventueel telaatgeld en €3 ,- aan administratie-/verwerkingskosten. Mocht je de materialen dan alsnog niet inleveren of de nota niet betalen, dan ontvang je een herinnering van de boekvergoedingsnota. Mocht je de materialen na de herinnering van de boekvergoedingsnota nog niet inleveren of de nota niet betalen, dan worden er incassomaatregelen getroffen.

Aan de inleverattendering en herinneringsberichten kunnen geen rechten ontleend worden. Dit betreft een service. Het tijdig inleveren van geleende materialen is je eigen verantwoordelijkheid. 

Kan ik 'rood staan'?

Bij alle abonnementen, behalve bij een Flexabonnement, kun je maximaal 100 dagen ‘rood staan’ tot € 10,-. Daarna wordt je pas geblokkeerd totdat je hebt betaald.

Bij een openstaand bedrag van € 10,- of meer wordt je pas direct geblokkeerd en kun je niet meer lenen, verlengen en reserveren. 

 

Kan ik voor mijn gezinsleden betalen?

In het menu van 'Mijn Bibliotheek' op de website en de Bibliotheek-Wise-app kun je via één account ook voor andere gezinsleden verlengen of betalen. Hiervoor moeten machtigingen aangemaakt worden. Dit kan in de Bibiotheek-Wise-app en in 'Mijn Bibliotheek' bij 'relaties'.  

Kijk op de pagina Bibliotheek-Wise-app hoe je een machtiging aanmaakt.

Hoe zet ik tegoed op mijn pas?

  • Log in op 'Mijn Bibliotheek'
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op de blauwe balk ‘U kunt in het overzicht van uw winkelmandje tegoed bijstorten’
  • Vul het bedrag in
  • Klik op 'Bijstorten'
  • Klik op ‘Betalen met iDEAL’
  • Kies je eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm

Hoe betaal ik via iDeal?

  • Log in op onze website
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op ‘Betalen geselecteerde posten’
  • Klik op ‘Gebruik tegoed’ of op ‘Afrekenen via iDEAL’ om (het restant) af te rekenen
  • Kies je eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm

Hoe betaal ik via betaalautomaat?

  • Kies op het scherm voor de optie ‘Betalen/tegoed opwaarderen’
  • Scan je biebpas
  • Maak op het scherm de keuze uit ‘Deposito / Contributie / Openstaand bedrag’
  • Volg de stappen op het scherm voor de betaling


Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem contact met ons op