Digitale Overheid

Heb je vragen over de digitale overheid?


Tegenwoordig kun je van alles regelen via internet. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Kun je wel wat hulp gebruiken of ken je iemand die hulp nodig heeft? Kom langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. Wij denken met je mee en geven je informatie zodat je verder kunt. Wij kunnen ook een afspraak voor je maken met een organisatie die je verder helpt. 


Kom eens langs. De openingstijden van het Informatiepunt Digitale Overheid vind je onderaan deze pagina. Je bent welkom zonder afspraak. Je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. De hulp is gratis.

Hulp bij het aanvragen van een coronatoegangsbewijs?

Bij het Informatiepunt Digitale Overheid in vijf vestigingen (De Mariënburg, Zwanenveld, Beuningen, Groesbeek en Malden) is wekelijks een medewerker van GGD Gelderland-Zuid aanwezig om te helpen. Je kunt ook bellen naar de CoronaCheck helpdesk via 0800 – 1421 (gratis). Bereikbaar van maandag t/m zondag van 8.00 tot 20.00 uur. Je aanvraag wordt meteen in behandeling genomen en je hebt het coronabewijs zo snel mogelijk in huis. Houd je BSN-nummer bij de hand. Liever een coronabewijs per post aanvragen? Dat kan via dit formulier:

Formulier

Wat kun je regelen via internet?

Veel dingen kun je via internet regelen met de overheid, bijvoorbeeld:

  • Belastingen en toeslagen
  • Zorg regelen
  • Werk zoeken
  • Rijbewijs verlengen
  • AOW aanvragen
  • Verkeersboetes betalen

En nog veel meer.

Je moet dan een DigiD hebben en met een computer kunnen omgaan. Veel mensen vinden dit lastig. We laten je graag zien waar je de informatie kan vinden en hoe het werkt.

Hoe kunnen we je helpen?

Informatiepunt Digitale Overheid: vestigingen en data

Vestiging Dag Tijden
Bibliotheek Zwanenveld (Nijmegen) Op woensdagen 10.00 - 12.00 uur
Bibliotheek Bemmel Op dinsdagen 14.00 - 16.00 uur
Bibliotheek Beuningen Op vrijdagen 14.00 - 16.00 uur
Bibliotheek De Mariënburg (Nijmegen) Op donderdagen 10.00 - 12.00 uur
Bibliotheek Groesbeek Op dinsdagen 10.00 - 12.00 uur
Bibliotheek Malden Op donderdagen 13.00 - 15.00 uur
Bibliotheek Elst Op donderdagen 14.00 - 16.00 uur
Wijkatelier Lindenholt (Nijmegen) Op maandagen, woensdagen en donderdagen 13.30 - 16.00 uur



Belastingdienst

  • Belastingaangifte
    Toeslagen (huur-, zorg-, kinderopvang-toeslag en kindgebonden budget)
  • Inkomensverklaring (bijvoorbeeld als je een woning gaat huren)
  • Douanezaken (bijvoorbeeld als je iets koopt bij een buitenlandse webshop)
  • Motorrijtuigenbelasting

Telefoon: verschillend per onderwerp
Social media: via Facebook en Twitter

CBR

  • Rijbewijs aanvragen
  • Gezondheids-verklaring of medische keuring aanvragen voor het verlengen van een rijbewijs voor 75-plussers.

Telefoon: 088 227 77 00
(ma - vr 8:00-17:30
za 10:00-16:00)
E-mail: verschillend per onderwerp

CIZ

  • Zorg aanvragen op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz). Dit is voor mensen die de hele dag zorg dichtbij of altijd toezicht nodig hebben.
  • Zelf aanvragen kan via MIJNCIZ of via een papieren formulier.
  • Je kunt ook iemand anders machtigen om de aanvraag te doen.

Telefoon: 088 789 10 00
E-mail: via de contactformulieren

CJIB

  • Verkeersboetes betalen; in één keer of in delen
  • Zorgverzekering; als je die niet hebt of als je de premie niet op tijd hebt betaald

Telefoon: per onderwerp verschillend
(ma - vr 08:00-17:00 uur)

DUO

Informatie voor studenten, inburgeraars en terugbetalers over:

  • Studiefinanciering, schoolkosten, lesgeld, studieschuld
  • School-, staats- en inburgeringsexamen
  • Diploma's erkennen
  • Reizen en OV-kaart

Telefoon: 050 599 77 55
(09:00-17:00 uur)
E-mail: afspraak via het contactformulier

Het CAK

Eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). 
‘Eigen bijdrage’ is het bedrag dat je moet betalen als je zorg krijgt, bijvoorbeeld:

  • Hulp in de huishouding
  • Persoonsgebonden budget
  • Als je in een woonzorgcentrum woont

Telefoon: per regeling verschillend
E-mail: via het contactformulier

Huurcommissie

  • Problemen tussen huurders en verhuurders voorkomen en oplossen.
  • Met de voorlichting van de Huurcommissie is de kans op problemen kleiner

Telefoon: 1400
(08:00-20:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

LBIO

  • Informatie over alimentatie
  • Partner- en ouder-alimentatie, als de rechter uitspraak heeft gedaan en de alimentatie niet of te weinig wordt betaald

Telefoon: 010 289 4747
(09:00-19:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

Logius

  • DigiD
  • MijnOverheid 
  • Digitale post van de overheid (Berichtenbox)

E-mail: DigiD Helpdesk 
E-mail: MijnOverheid Helpdesk 

Raad voor Rechtsbijstand

  • Wet op de rechtsbijstand: bijdrage voor advocaat of mediator
  • Wet schuldsanering: betalingen voor mensen in deze regeling
  • Wet beëdigde tolken en vertalers: een register van erkende tolken

Telefoon: 088 787 10 00
(09:00-17:00 uur)

RDW

  • Kentekenbewijs en rijbewijs
  • APK-keuring
  • Registratie van voertuigen en vaartuigen en hun eigenaren

Telefoon: 088 008 74 47
(08:00-17:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

SVB

  • Informatie over sociale verzekeringen (Kinderbijslag, AOW-pensioen, Persoonsgebonden budget (PGB) en Anw)

Contact: per onderwerp verschillend

UWV

  • Uitkeringen werkloosheid (ook door ziekte en zwangerschap)
  • Uitkeringen voor mensen die vanwege ziekte of beperking, gedeeltelijk of alleen met hulp of aanpassing kunnen werken (Participatiewet)
  • Ontslag en vrijwilligerswerk in combinatie met een uitkering via UWV

Telefoon: 088 898 92 94
(ma - vr 08:00-17:00 uur)
Contact: via MijnUWV of Werkmap
Post: per onderwerp verschillend

  • WW- of bijstandsuitkering
  • Inschrijving als werkzoekende