robot-hackathon

 

De Bibliotheek Gelderland Zuid organiseert robot-hackathons voor VO en MBO-scholieren van alle leeftijden en niveaus. De hackathon bestaat uit 6 of meer dagdelen, deels in de bieb en deels op school.

Echte opdrachtgevers vragen de scholieren advies over zinvolle inzet van sociale robots. In teams gaan de scholieren praktische, creatieve en tegelijk technische oplossingen vinden voor de opdrachtgever. Daarna presenteren zij hun advies aan een jury. De hackathon verloopt via een proces van design thinking en raakt alle 21e eeuwse vaardigheden. De Bibliotheek werkt samen met de partners Puzzled.nl, Luqo en studenten en lerarenopleiders  van iXperium centre of expertise. Van de leraren vragen we een actieve rol.

  1. Introductie


    Het start met een dagdeel in de bieb waarbij de scholieren kennismaken met de robots. De scholieren krijgen diverse opdrachten van echte opdrachtgevers te zien waaruit zij kunnen kiezen. Opdrachtgevers komen uit de zorg, het onderwijs of bedrijfsleven. Daarnaast krijgen zij een inleiding over de impact en zin van robots in de samenleving, een speedcursus informatievaardigheden op maat (afhankelijk van niveau) en een speedcursus programmeren van de biebrobot. Ze krijgen een handboek dat hen door het proces van de hackathon leidt.

  2. Aan de slag


    What is?
    Daarna volgt er een dagdeel (of meer) op school waarbij de scholieren in teams de vraag verhelderen bij de opdrachtgever en onderzoek doen naar doelgroep, doel en context van de opdracht. Hiervoor zullen ze informatie lezen in boeken en andere media. Ze gaan werken met het programmeerplatform en ontdekken mogelijkheden en beperkingen.

    What if?
    In de bieb gaan ze een dag verder werken aan het proces. In de ochtend gaan zij in gesprek over sociale robots in de samenleving. Wat doet het met hen? Hoe denken zij over de toekomst met robots? De bieb begeleid hen in het concretiseren van hun creatieve en technische oplossing. Het luqospel geeft hen meer inzicht in het logisch denken en helpt het technische en creatieve samen te voegen.

    What wows?
    In de middag ontwerpen de teams een prototype. Ze programmeren dit bij de biebrobot. De teams worden gestimuleert het technische, sociale en creatieve goed te laten samenvallen.

    What works?
    Ze testen hun prototype bij de biebrobot. Ze gaan met de laatste verbeterpunten terug naar school. Daar werken ze verder aan hun verbeterde prototype. Ook bereiden zij hun presentatie voor van 10 minuten. 

  3. Presentatie


    De teams presenteren aan een jury in de bieb hun robotontwerp.  Ze leggen kernachtig uit op basis van welke ontdekkingen uit het onderzoek zij welke keuzes hebben gemaakt voor hun ontwerp. De opdrachtgevers krijgen daarmee een advies van de teams.