Veelgestelde vragen
Inloggen in Mijn Bibliotheek, hoe werkt dat?
Log in via onze home pagina of de link 'Inloggen' helemaal rechtsbovenin de website. Typ hier je pasnummer en wachtwoord in. Ben je je wachtwoord kwijt? Stel dan hier een nieuwe in. Je nieuwe wachtwoord moet uit minimaal 8 tekens bestaan en bevat minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 speciaal teken ( !@$%^*()<> ). Het wachtwoord mag geen spatie, tab, & of # bevatten.
In Mijn Bibliotheek kun je o.a.:
- verlengen
- lenersgegevens aanpassen
- reserveringen bekijken
- lenerstegoed bekijken of via iDEAL ophogen (via details financiële posten)
- abonnementsgeld of andere kosten betalen via iDEAL (via details financiële posten)
- toegang tot Muziekweb krijgen
- favorietenlijst bekijken en aanmaken
- eerder geleende titels bekijken
- wachtwoord wijzigen (van Mijn Bibliotheek)
- lenerspas als vermist melden
- kaarten downloaden en printen (voor activiteiten)
Wat kan ik regelen via Mijn Bibliotheek?
In Mijn Bibliotheek kun je o.a.:
- verlengen
- lenersgegevens aanpassen
- reserveringen bekijken
- lenerstegoed bekijken en via iDEAL ophogen (via details financiële posten)
- abonnementsgeld of andere kosten betalen via iDEAL (via details financiële posten)
- toegang tot Muziekweb krijgen
- favorietenlijst bekijken en aanmaken
- eerder geleende titels bekijken
- wachtwoord wijzigen (van Mijn Bibliotheek)
- lenerspas als vermist melden
- aanschafverzoek doen
- kaarten downloaden en printen (voor activiteiten)
Zodra je bent ingelogd krijg je een pagina met een overzicht van alle functies te zien.
Hoe verleng ik mijn boeken?
Je kunt je materialen zelf verlengen via 'Mijn bibliotheek' (zie: 'Inloggen in Mijn Bibliotheek, hoe werkt dat?').
Log in met je pasnummer en wachtwoord. Klik op ‘Wat heb ik in huis - verlengen’ en volg de aanwijzingen. Heb je geen computer of internet? Dan kun je zelf je materiaal verlengen bij de uitleenautomaten in de biblitheek. Of vraag een medewerker aan de balie om de materialen voor jou verlengen.
Hoe reserveer ik materiaal?
Het reserveren van materialen van de Bibliotheek Gelderland Zuid is gratis. Reserveren kan via de catalogus op onze website.
Via de zoekbalk op de homepagina geef je een zoekterm in. Klik vervolgens in de resultatenlijst op de gewenste titel en ga door naar ‘Reserveren’.
Log in met je pasnummer en wachtwoord (zie: Inloggen in 'Mijn Bibliotheek', hoe werkt dat?). Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kan je ook reserveren aan de balie in de bibliotheek.
Hoe kan ik op titels zoeken?
Zoeken in de catalogus kan via de zoekbalk op onze homepagina, of nadat je bent ingelogd in 'Mijn Bibliotheek'. Zoek op schrijver, titel of trefwoord. Inspiratie nodig bij het zoeken? Actuele boekentips en links naar inspirerende websites zijn te vinden onder Leestips.
Landelijk lenen, hoe werkt dat?
Met je bibliotheekpas kan je bij bijna alle bibliotheken in Nederland 'landelijk lenen'. Ga naar de balie in de andere bibliotheek en schrijf je daar gratis in als gastlener. Omgekeerd kan ook. Dan kun je met jouw abonnement uit een andere plaats gastlener worden van de Bibliotheek Gelderland Zuid. Lees meer over landelijk lenen.
Wat is het maximum te lenen materialen?
Dit verschilt per abonnement. De specificaties per abonnement vind je op deze pagina.
Hoe lang mag ik het materiaal lenen en tegen welk tarief?
Bekijk de leentarieven en -termijnen op deze pagina. Let wel op, de tarieven en termijnen verschillen per abonnement en zijn ook anders voor e-books en luisterboeken.
Kan ik bij andere vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid mijn boeken inleveren?
Dat kan. Het maakt ons niet uit bij welke bibliotheek je het meeste komt. Ben je aan het winkelen in het centrum van Nijmegen, loop dan binnen bij de Bibliotheek De Mariënburg en lever daar je materialen in. In de buurt van een andere vestiging? Ook prima! Met je bibliotheekpas kun je bij alle vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid lenen, én terugbrengen.
Hoe kan ik mijn lenerstegoed ophogen?
Log in bij Mijn Bibliotheek. Klik in het Mijn Bibliotheek menu op ‘details financiële posten’ en verhoog je tegoed middels een betaling via iDEAL.
Wat kost printen en internetgebruik in een vestiging?
In al onze vestigingen met WiFi-toegang is het gebruik van internet gratis. Daarnaast vind je in een groot aantal vestigingen ook printers, waarvan gratis gebruik kan worden gemaakt. Kopiëren is op deze printers niet mogelijk.
Via www.obgz.nl/openingstijden kan je per vestiging zien of je daar van deze diensten gebruik kunt maken.
Hoe leen ik e-books?
Voor het lenen van e-books moet je lid zijn van de bibliotheek. Bijvoorbeeld met een Online Bibliotheek-abonnement Compleet. Ben je nog geen lid van de bibliotheek? Word hier lid. Ben je al wel lid? Bekijk dan onze pagina met informatie over e-books en hoe je hiervoor een speciaal web-account aanmaakt en het e-book op je telefoon, computer of e-reader plaatst.
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met een medewerker van de Online Bibliotheek.
Ik wil lid worden, waar kan dat?
Wil je lid worden? Je kan kiezen uit diverse abonnementen. Alle informatie, ook over de tarieven, vind je in de Leenwijzer op deze pagina. Natuurlijk kan je naast online ook in iedere vestiging een abonnement aanschaffen. Kijk hier voor de dichtstbijzijnde vestiging.
Vanaf welke leeftijd kan mijn kind lid worden?
Kinderen kunnen vanaf hun geboorte lid worden. Lees hier meer over ons aanbod voor jeugd.
Ik wil mijn abonnement opzeggen, waar kan dat?
Wat jammer dat je je abonnement van de bibliotheek wil gaan opzeggen.
Voordat je definitief opzegt: ben je op de hoogte van de korting die je als bibliotheeklid krijgt op diverse activiteiten in én buiten de bibliotheek? Kijk hier voor speciale aanbiedingen bij onze culturele partners.
Daarnaast leveren we extra diensten aan onze leden zoals Pressreader, een online dienst die ruim 4.300 kranten en tijdschriften uit 100 verschillende landen aanbiedt. Ook groeit ons aanbod e-books voor leden, bieden we je toegang tot extra veel luisterboeken in de Luisterbieb App en maak je gratis gebruik van onze computers en databanken. Ook kun je met je bibliotheekpas gastlenen bij andere bibliotheken in het land.
Ken of ben je iemand die moeite heeft met taal of digitale vaardigheden?
De Bibliotheek Gelderland Zuid zet zich actief in tegen laaggeletterdheid en biedt hulp aan mensen die willen leren werken met een computer.
We hopen je snel weer terug te zien bij één van onze bibliotheken.
Wil je toch je abonnement stopzetten? Dan kan dat middels het opzegformulier.
Waar vind ik de openingstijden van mijn bibliotheek?
Hier vind je de openingstijden van de vestigingen van de Bibliotheek Gederland Zuid. Kies je vestiging uit het rijtje aan de linkerzijde.
Ik ben mijn pas kwijt, wat moet ik doen?
Vervelend dat je je pas kwijt bent. Om misbruik te voorkomen, raden we je aan je pasje als vermist te melden om de pas te blokkeren. Dit kan in ‘Mijn bibliotheek’, aan de balie of je kunt bellen/mailen met de Klantenservice. Aan de balie kun je een nieuw pasje laten maken. De kosten voor een nieuw pasje bedragen €5,-, legitimatie is verplicht.
Hoe meld ik mij aan voor de nieuwsbrief?
Eens in de maand wordt de digitale nieuwsbrief verstuurd. Hierin staat nieuws van de Bibliotheek Gelderland Zuid, maar tref je ook wetenswaardigheden op het gebied van klanteninformatie, literatuur en muziek. Wil je de nieuwsbrief ook ontvangen? Meld je dan hier aan.
Ik heb een klacht, hoe meld ik deze?
Binnen het beleid van de Bibliotheek Gelderland Zuid speelt kwaliteitsverbetering van de dienstverlening aan onze klanten een belangrijke rol. Door marktonderzoek en enquêtes worden de vragen en wensen van de klanten ten aanzien van de dienstverlening in kaart gebracht. Ook klachten kunnen een positieve aanzet leveren om de dienstverlening aan klanten zo optimaal mogelijk te laten verlopen met als resultaat meer tevreden klanten.
Heb je een klacht? Laat het ons weten via het contactformulier. Of bekijk de klachtenprocedure.