Op donderdagavond 10 oktober voeren wij updates aan ons inlogplatform ('Mijn Bibliotheek') door. De werkzaamheden starten om 22.00 uur. Hierdoor kun je een tijdje niet inloggen, en ingelogde gebruikers moeten na de werkzaamheden opnieuw inloggen. 

Hulp in de bibliotheek

Heb je een vraag over de bibliotheek? Vind hier je antwoord.


Naar de bibliotheek

Wat zijn de openingstijden van de bibliotheek?

De openingstijden verschillen per vestiging.
Op de pagina openingstijden vind je alle openingstijden en de aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen.

In sommige vestigingen is er niet altijd personeel aanwezig maar zijn er 'zelfbedieningsuren'.
Tijdens de zelfbedieningsuren kun je wel gebruik maken van de bibliotheek, zoals lenen en terugbrengen van materialen, een krant of tijdschrift lezen en het internet raadplegen.

Wat is het adres van mijn vestiging?

De Bibliotheek Gelderland Zuid heeft 27 vestigingen. Op de pagina met alle openingstijden van de vestigingen vind je alle adressen, faciliteiten en (aangepaste) openingstijden. 

Is de bibliotheek bereikbaar met het openbaar vervoer?

Al onze bibliotheken zijn te vinden op de kaart van Google Maps. Selecteer in de linker kolom jouw vestiging of typ de naam in van de vestiging, bijvoorbeeld 'Bibliotheek Mariënburg' en de plaats 'Nijmegen'. Vervolgens kan er een route gemaakt worden voor als je met het openbaar vervoer wilt komen, maar ook met de fiets, auto of te voet.

Kan ik in de bibliotheek terecht zonder lidmaatschap?

Ook als je geen lid bent, heeft de bibliotheek veel te bieden: cursussen en workshops op allerlei gebieden, een digitaal vragenuur, bijeenkomsten voor werkzoekenden en voorleesmiddagen.
Je kunt de krant of een tijdschrift komen lezen, gebruik maken van onze computers of een kopje koffie drinken.

Kijk in onze agenda wat er allemaal te doen is in de bibliotheek. Of volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn
Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten, abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief. Ook dat kan zonder lidmaatschap.

Is de bibliotheek toegankelijk voor rolstoelen?

Al onze vestigingen zijn toegankelijk voor rolstoelen.
Een aantal vestigingen heeft een extra verdieping of is gevestigd op de 1e etage. Deze zijn allemaal met de lift bereikbaar.


WiFi

Kan ik gratis internetten in de bibliotheek?

In al onze vestigingen is er gratis Wifi waar je gebruik van kunt maken, ook als je geen lid bent van de bibliotheek.

Als je gebruik wilt maken van de vaste computers in de bibliotheek om bijvoorbeeld belastingaangifte te doen of om aan je scriptie te werken. Na 2 uur wordt de computer automatisch afgesloten en opnieuw opgestart. Je gegevens en bestanden zijn dan weg. 30 minuten tevoren krijg je hierover een melding. Bewaar je gegevens op een USB-stick of mail alles naar jezelf voordat de computer automatisch afsluit. Sluit na gebruik af met de rode knop ‘Afmelden’ op het bureaublad, zodat alles opgeschoond wordt.


Deelnemen aan activiteiten

Wat is er te doen in de bibliotheek?

Wij organiseren veel verschillende activiteiten voor alle leeftijden. In onze agenda vind je een overzicht van alle activiteiten. De meeste activiteiten kan je ook bezoeken als je geen lid bent van de bibliotheek en/of zijn gratis. Als lid krijg je korting op betaalde activiteiten.

Wil je op de hoogte blijven? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief en/of volg ons op Facebook, LinkedInInstagram of Bluesky.

Moet ik lid zijn om deel te kunnen nemen?

Alle activiteiten die wij organiseren zijn ook toegankelijk voor niet-leden. 

Hoe kan ik mij aanmelden voor een leeskring of boekenclub?

Bibliotheek Gelderland Zuid heeft zelf geen leeskringen of boekenclubs. Een aantal keer per jaar organiseert de Stichting Senia informatiemiddagen in de bibliotheek voor het starten van een leesgroep. 

In de agenda staan de data van de informatiebijeenkomsten. Of kijk op www.senia.nl

Zit je bij een leeskring of leesclub? Meld deze dan aan bij de Bibliotheek Gelderland Zuid en maak gebruik van de speciale (gratis) leeskringservice. Er hebben zich inmiddels al zo’n 100 leeskringen aangemeld!

Hoe koop ik kaarten?

Veel activiteiten zijn vrij toegankelijk voor onze leden, voor de overige activiteiten zijn kaartjes verkrijgbaar in onze vestigingen, tijdens uren dat er personeel aanwezig is (behalve in Ewijk, Kekerdom, Lent en Leuth). Om online kaartjes te bestellen kijk je in onze agenda bij de gewenste activiteit.


Gebruik maken van de computer

Wat kan ik doen op de computer in de bibliotheek?

In de bibliotheek heb je toegang tot digitale bronnen zoals:

  • Consumentenbond
  • Pressreader
  • Oefenen voor je rijbewijs (theorie-examen oefenen)
  • Uittrekselbank (uittreksels van Nederlandse en buitenlandse literatuur)
  • Literom Nederlandstalige literatuur (recensies over boeken en artikelen over schrijvers)
  • Winkler Prins
  • Delpher (Nederlandse kranten, tijdschriften en boeken om te doorzoeken)
  • Kijk op databanken voor het hele overzicht.

Verder kan je de computers in de bibliotheek gebruiken voor je belastingaangifte of het aanvragen van toeslagen. Maak gebruik van Word, Excel, PowerPoint of neem een USB-stick mee voor een printje.

 

Hoe kan ik gebruik maken van de computer en de printer?

Via www.obgz.nl/openingstijden kan je per vestiging onder het kopje ‘faciliteiten’ zien of je internettoegang en/of printmogelijkheden hebt.

Internetgebruik en printen (alleen zwart/wit) is gratis voor iedereen. Internetten kan 2 uur en daarna sluit de computer af na een voorafgaande waarschuwing.

Wat kost het computergebruik?

Het computergebruik in de bibliotheek is gratis.

Ik ben geen lid van de bibliotheek. Kan ik toch gebruik maken van de computer?

Ja, dit is gratis mogelijk.

Wat kost het printen en kopiëren?

In al onze vestigingen met WiFi-toegang is het gebruik van internet gratis. Daarnaast vind je in een groot aantal vestigingen ook printers, waarvan gratis gebruik kan worden gemaakt. De printers drukken alleen af op A4 en in zwart-wit. Kopiëren is op deze printers niet mogelijk.

Via www.obgz.nl/openingstijden kan je per vestiging bij de faciliteiten zien of je daar van deze diensten gebruik kunt maken.


Werken of studeren in de bibliotheek

Kan ik werken of studeren in de bibliotheek?

Ja, in onze vestigingen vind je werkplekken met computers of rustige tafels om aan te werken en/of te studeren. We bieden in al onze vestigingen gratis WiFi. Bovendien zijn de meeste werkplekken uitgerust met stopcontacten om je laptop of mobiele telefoon op te laden. Ook vind je in de bibliotheek alle informatie die je nodig hebt: zowel in onze boeken als bij onze medewerkers. 

Kan ik een werkplek reserveren?

Ja, in een aantal van onze bibliotheken is het mogelijk om een werkplek te reserveren. Je kunt dan vooraf een plekje voor jezelf garanderen. Zo weet je zeker dat je altijd ergens terecht kunt. Een overzicht van alle vestigingen en uitleg over het reserveren van je werkplek, vind je hier.



Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem contact met ons op