Hulp bij het abonnement

Alle informatie over jouw abonnement vind je bij de veelgestelde vragen hieronder.


Betalen

Wat zijn de abonnementstarieven?

Per 1 januari 2024 hanteren we de volgende abonnementstarieven:

  • Jongerenabonnement €29,95
  • Volwassenenabonnement €64,95
  • Online Bibliotheek - compleet €42,00
  • Flexabonnement €2,50 per item en per verlenging
  • Maandabonnement €5,95 per maand
  • Groepsabonnement €39,10 per maand

Hoe betaal ik mijn abonnementsgeld?

Het abonnementsgeld kan op vier manieren worden voldaan:

1. Via een automatisch incasso
2. Via je bibliotheekaccount op de website
3. Via betaling in de bibliotheek
4. Via bankoverschrijving op de rekening van Bibliotheek Gelderland Zuid

Hoe werkt het?
1. Bij automatisch incasso worden de abonnementskosten jaarlijks automatisch van je rekening afgeschreven. Hiervoor vul je een machtigingsformulier in op onze website of via de balie in de bibliotheek. Verstuur het ingevulde formulier gratis per post of lever het in bij de balie van de bibliotheek. Je kunt het ingevulde formulier ook scannen en mailen naar klantenservice@obgz.nl. Een jaarabonnement is na het eerste jaar maandelijks opzegbaar.

2. Log in op je bibliotheekaccount via de website van de Bibliotheek Gelderland Zuid (rechtsboven op www.obgz.nl) of via de Bibliotheek Wise-app. Ga in het menu naar ‘Details financiële posten’. Betaal de openstaande posten via iDeal. De betaling wordt direct verwerkt.

3. Via betaling in de bibliotheek. Betaal in de bibliotheek via een pinapparaat of betaalautomaat, indien aanwezig. De betaling wordt direct verwerkt.

4. Bij een bankoverschrijving maak je het bedrag zelf over op de rekening van Bibliotheek Gelderland Zuid met vermelding van het factuurnummer. Je vindt het factuurnummer en de bankgegevens van de Bibliotheek Gelderland Zuid op de factuur. Let op: het verwerken van de betaling kan max. 8 dagen duren.

Hoe wijzig ik mijn IBAN-nummer?

Om je rekeningnummer te wijzigen, hebben wij je handtekening nodig. Je kunt deze wijziging doorgeven door een machtigingsformulier te downloaden. Ook kun je een machtigingsformulier invullen bij de balie van de bibliotheek. Verstuur het ingevulde formulier gratis per post, lever het in bij de balie van de bibliotheek of scan en mail het formulier naar klantenservice@obgz.nl.

Doorlopende machtiging aanvragen?

Je vindt hier het machtigingsformulier. Verstuur het ingevulde formulier gratis per post, lever het in bij de balie van de bibliotheek of scan en mail het formulier naar klantenservice@obgz.nl

Doorlopende machtiging intrekken?

Wil je je abonnementsgeld niet meer betalen via een automatische incasso? Dan hebben wij een ondertekend formulier ‘Intrekken machtiging’ nodig. Dit formulier kun je opvragen bij je bank.

Stuur het ondertekende formulier op naar:

  • Bibliotheek Gelderland Zuid
    t.a.v. Klantenservice
    Mariënburg 29
    6511 PS Nijmegen

Of je kunt het formulier ook mailen naar:

Automatisch incasso van het maandabonnement niet gelukt?

Betaal dan zelf via iDEAL door in te loggen in Mijn Bibliotheek of bij de betaalautomaat in de bibliotheek (indien aanwezig) voor het einde van de maand. Doe je dit niet, dan wordt jouw maandabonnement vanaf de eerste van de volgende maand beëindigd. Betalingen via iDEAL en de betaalautomaat worden direct verwerkt. 


Over jouw abonnement

Wat zijn de voorwaarden van mijn abonnement?

Bekijk hier onze algemene voorwaarden. Bekijk hier de voorwaarden per abonnement

Kan ik met mijn abonnement e-books/luisterboeken/digitale tijdschriften lenen?

Bekijk hier de uitleenvoorwaarden voor het lenen van e-books/luisterboeken/digitale tijdschriften.

Nog geen lid? Schrijf je dan online in bij de bibliotheek. Je biebpas wordt binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Bij het abonnement van een Online Bibliotheek-abonnement Compleet (e-books, luisterboeken en digitale tijdschriften) ontvang je geen biebpas.

Wat doe ik als ik mijn bibliotheekpas kwijt ben?

Wanneer je pas kwijt is, moet je deze blokkeren. Dat kan via Mijn Bibliotheek op onze website, via onze klantenservice (024 - 327 49 11) of in een van onze vestigingen. Een nieuwe pas vraag je aan bij een van onze
medewerkers in de bibliotheek. Neem hiervoor een geldige persoonslegitimatie (ID-kaart, paspoort of rijbewijs) mee. Een nieuwe pas kost € 5,-.

Ik ben mijn wachtwoord voor mijn bibliotheekaccount (Mijn Bibliotheek) kwijt, wat nu?

Ben je je wachtwoord kwijt of heb je nog geen wachtwoord? Volg dan onderstaande stappen. Het wachtwoord moet minimaal de volgende tekens bevatten: 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer, 1 teken ! @ $ % ^ * ( ) < > ?. Het wachtwoord mag geen spatie, tab, &, | of # bevatten.

  • Ga naar www.obgz.nl en klik op de knop “Inloggen in Mijn Bibliotheek” rechtsboven op de startpagina. Klik op “Nieuw wachtwoord aanvragen”.
  • Er wordt gevraagd naar een e-mailadres. Vul je e-mailadres in. Als je e-mailadres nog niet bekend is bij ons, bel je naar de Klantenservice 024-3274911 zodat wij dat kunnen registreren op je account. Je kan je e-mailadres ook doorgeven via het contactformulier. Als het e-mailadres al gekoppeld is aan een ander bibliotheeklid (bijvoorbeeld een kind) wordt ook gevraagd om het pasnummer.
  • Je ontvangt een bericht op je e-mailadres met een link om een (nieuw) wachtwoord aan te maken. Controleer ook eventueel de spam/ongewenste e-mail.
  • Ontvang je geen e-mail neem dan contact op met de Klantenservice (024-3274911) of via het contactformulier voor een tijdelijk wachtwoord.
  • Wij adviseren je om het wachtwoord niet op te slaan.
  • Je hebt nu toegang tot je ‘Menu’.

Hoe geef ik een naamsverandering en/of adreswijziging door?

Naamsverandering 
Een abonnement is niet overdraagbaar naar een ander persoon, maar het wijzigen van je naam als abonnementhouder is wel mogelijk. Bijvoorbeeld als je naam wijzigt na een huwelijk of scheiding. Kom hiervoor met een geldig legitimatiebewijs langs de balie van de bibliotheek, zodat we je naam kunnen aanpassen. 
 
Wil je het abonnement overzetten op naam van een andere persoon? Dit is niet mogelijk. Je moet dan je eigen abonnement opzeggen en de andere persoon moet zelf een nieuw abonnement openen. 

(E-mail)adreswijziging
(E-mail)adreswijzigingen dien je zo spoedig mogelijk schriftelijk of digitaal aan ons door te geven. Eventuele nadelige consequenties van het niet tijdig melden van een (e-mail)-adreswijziging zijn voor eigen rekening.

Je kunt ook zelf je adres en e-mailadres wijzigen in 'Mijn Bibliotheek'. Klik daarvoor op 'Mijn gegevens'.

Kan ik overstappen naar een ander abonnement of mijn huidige abonnement wijzigen?

Je kunt op elk gewenst moment overstappen naar een duurder abonnement dat bij je past. Wil je graag overstappen naar een goedkoper abonnement, dan kan dat na minimaal 1 jaar lidmaatschap. Je kunt je abonnement wijzigen door in te loggen op je account via de optie ‘abonnement wijzigen’. Je nieuwe abonnement gaat in na afloop van je huidige abonnement. Wil jij je abonnement eerder wijzigen? Kom dan met een geldig legitimatiebewijs en een pinpas langs de balie van een bemande bibliotheek.

Een overzicht van onze abonnementen vind je op www.obgz.nl/lid-worden.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Ben je langer dan een jaar lid, dan kun je op ieder gewenst moment het abonnement met dit formulier opzeggen. Houd daarbij rekening met de wettelijke opzegtermijn van één maand. Bij het opzeggen van je abonnement heb je de keus uit:

  • opzeggen per de eerste van de volgende maand: je ontvangt het bedrag voor de resterende maanden terug. De terugbetaling kan maximaal 2 maanden duren. Vergeet in dit geval niet je bankrekeningnummer te vermelden.
  • opzeggen per einde van de looptijd. De vervaldatum vind je bij 'Mijn gegevens' in 'Mijn Bibliotheek'.

Wij kunnen je abonnement alleen beëindigen als alle materialen zijn ingeleverd en alle kosten zijn voldaan.

Kan ik met mijn abonnement ook bij andere bibliotheken lenen?

Ja, dat kan!

Bibliotheek Gelderland Zuid
Je kunt bij alle vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid boeken lenen, terugbrengen en ophalen na een reservering.

Landelijk
Met je bibliotheekpas van de Bibliotheek Gelderland Zuid ben je ook welkom om een boek te lenen bij andere bibliotheken in Nederland. Zonder extra pasje en zonder extra kosten. Zo kun je gebruik maken van de bibliotheek in de stad waar je studeert, werkt of op vakantie bent. Neem je biebpasje mee, laat het registreren bij de balie en neem een boek mee. Let wel op, de uitleenvoorwaarden verschillen per bibliotheek. Deze kun je vinden op de website van de betreffende bibliotheek. Ook ben je verplicht bij deze bibliotheekorganisatie het boek terug te brengen. Hier vind je meer informatie.

Krijg ik met mijn abonnement korting op activiteiten?

Ja, bij activiteiten die door de bibliotheek zelf georganiseerd zijn krijg je korting als lid. Bekijk hier onze agenda voor zowel jeugd als volwassenen. Elk jaar organiseren we bijna 1000 activiteiten in nagenoeg al onze vestigingen!

Voordeel met je biebpas
Daarnaast krijg je korting op diverse activiteiten en voorstellingen van de partners van de bibliotheek. Meer informatie hierover en de agenda vind je op de webpagina over Voordeel met je biebpas.


Nog geen lid?

Welke abonnementen zijn er?

Bibliotheek Gelderland Zuid heeft verschillende abonnementsvormen. Ontdek hier welk abonnement het best bij jou past.

Kan ik online lid worden?

Ja, dat kan. Ontdek eerst welk abonnement het best bij je past en volg de instructies.

Kan ik in de bibliotheek terecht zonder lid te worden?

Ook als je geen lid bent, kan je in de bibliotheek terecht. Je kunt de krant of een tijdschrift komen lezen, gebruik maken van onze computers, of een kopje koffie drinken.

En je bent welkom bij cursussen en workshops, bijeenkomsten voor werkzoekenden en voorleesmiddagen. Kijk in onze agenda wat er allemaal te doen is in de bibliotheek. Of volg ons op Facebook of Instagram. Wil je op de hoogte blijven, abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief. Ook dat kan zonder lid te zijn.  

Kan ik een bibliotheekabonnement cadeau doen?

Ja, we hebben voor het jongeren- en volwassenenabonnement speciale cadeaubonnen met een feestelijke verpakking. Ze liggen klaar in onze bemande vestigingen. Bekijk hier de openingstijden.



Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem contact met ons op