Veelgestelde vragen


Ik wil graag naar de bibliotheek, kan dat?

Al onze vestigingen zijn weer geopend, dus we heten je van harte welkom! Klik hier voor de openingstijden.

Kan ik zelf bepalen wanneer ik de bibliotheek tijdens openingstijden bezoek?

Ja, dat kan. Je mag tijdens de openingstijden van de bibliotheek komen wanneer je wilt.

Heb ik een coronatoegangsbewijs nodig voor de bieb?

Nee, voor het betreden van onze vestigingen heb je geen coronatoegangsbewijs nodig.

Hoe lang mag ik in de bibliotheek verblijven?

Je mag zo lang als je wilt in de bibliotheek verblijven.

Is een mondkapje verplicht in de bibliotheek?

Nee, je hoeft geen mondkapje te dragen in de bibliotheek.

Kan ik gebruik maken van de printers/publieke pc's?

Ja, dit is mogelijk. Gebruik van PC’s en printers is toegestaan. Je kunt maximaal twee uur gebruik maken van de PC's. Na twee uur wordt de computer automatisch afgesloten. Zorg dus dat je vóór die tijd je bestanden veilig hebt gesteld, digitaal of via een USB.

Kan ik studeren of werken in de bibliotheek?

Studie- en werkplekken zijn beschikbaar én gratis. Wil je een ruimte reserveren (tegen betaling), kijk dan hier voor meer informatie.

Kan ik een (vergader)ruimte huren in de bibliotheek?

Op een rustige plek in de Bibliotheek De Mariënburg in het centrum van Nijmegen vind je de Eerste, Tweede en Derde Kamer. Wil je in een afgezonderde ruimte studeren, lezen, of met je laptop gratis internetten? Dat kan in één van deze kamers. Wil je een kamer gebruiken met meerdere personen, voor bijvoorbeeld een overleg of studiebijeenkomst? Dan is reserveren mogelijk vanaf 4 personen en voor maximaal één dagdeel. Kijk hier voor meer informatie.

Wanneer moet ik de boeken die ik nog thuis heb inleveren?

Je levert materialen in volgens de gebruikelijke inlevertermijnen. Is je vaste bibliotheek gesloten, lever het materiaal dan in bij een andere vestiging in jouw buurt.

Je kunt je inleverdatum nakijken door in te loggen in ‘Mijn Bibliotheek’ of navraag te doen bij onze Klantenservice via tel.nr. 024 327 49 11 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 18.00
uur.

Kan ik mijn boete ook via de betaalautomaat in de bibliotheek betalen?

Ja, dat kan. Uiteraard alleen in de bibliotheken waar een betaalautomaat aanwezig is.  

Ik ben mijn bibliotheekpas kwijt, wat nu?

Om misbruik te voorkomen, raden we je aan je pasje als vermist te melden om de pas te blokkeren. Dit kan online via ‘Mijn bibliotheek’, via een medewerker in de bieb of telefonisch/per mail via onze Klantenservice (tel. 024 – 327 49 11, klantenservice@obgz.nl). 

Een nieuwe pas kost €5,- en legitimatie is verplicht. Bij kinderen onder de 16 jaar is begeleiding van een ouder of verzorger noodzakelijk.   

Kan ik materiaal reserveren?

Ja, je kunt materiaal reserveren via de online catalogus. Bij de reservering kun je kiezen voor de gewenste ophaalvestiging.

Reserveren uit onze eigen collectie is gratis. Vraag je materiaal aan bij een andere bibliotheek in Nederland, dan zijn hier kosten aan verbonden van €13. Meer informatie over landelijk lenen vind je hier.

Ik wil een reservering ophalen, hoe werkt dat?

Zodra je een ophaalbericht hebt ontvangen (via e-mail of post) kun je reserveringen ophalen in onze speciale reserveringskast van de door jou gekozen vestiging. De reserveringen zijn gesorteerd op de eerste drie letters van je achternaam.

Ik heb een kaartje gekocht voor een activiteit die niet doorgaat, wat nu?

Betaalde activiteiten die niet meer doorgaan worden verzet of bezoekers krijgen het geld van gekochte toegangskaarten terug.

Kan ik een kaartje retourneren?

Dat is niet mogelijk. Alleen als de activiteit niet doorgaat, ontvang je het geld van het kaartje retour.

Ik kan / durf nog niet naar de bieb, wat kan ik doen?

Bibliotheekleden kunnen thuis gebruik maken van de online Bibliotheek, voor het lezen van e-books en luisteren naar luisterboeken. Kijk hier voor meer informatie. Ook hebben we een webpagina met nog veel meer ‘Tips voor Thuis’, deze vind je hier.   

Hoe kan ik lid worden van de bibliotheek?

Je kunt lid worden door je aan te melden via deze pagina of in de bibliotheek bij jou in de buurt. Neem dan wel een geldig legitimatiebewijs en een pinpas mee. Bij kinderen die jonger zijn dan 16 jaar is begeleiding door een ouder of verzorger verplicht. Klik hier voor de openingstijden van onze vestigingen.

Hoe kan ik e-books/luisterboeken lenen?

Om e-books/luisterboeken te kunnen lenen, moet je eerst kunnen inloggen in 'Mijn Bibliotheek' op onze website. Inloggen doe je als volgt

Het lukt mij niet om e-books/luisterboeken te lenen?

Je kunt contact opnemen met de Digitale Hulplijn. Onze Digitale hulplijn is van maandag tot en met donderdag bereikbaar tussen 10.00 en 16.00 uur via telefoonnummer 024-327 49 99.

Hoe kan ik inloggen in 'Mijn Bibliotheek'?

Log in via onze home pagina of de link 'Inloggen' helemaal rechts bovenin de website. Typ je pasnummer en wachtwoord in. Ben je je wachtwoord kwijt? Stel dan hier een nieuwe in. 

Ik heb een andere vraag, kan ik deze ergens stellen?

Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 18.00 uur via 024-3274911 of stel je vraag via ons contactformulier. Daarnaast staan veel gestelde vragen op onze klantenservice pagina


Staat je vraag er niet bij?

We helpen je uiteraard graag verder. 

Hulp bij het aanvragen van een coronatoegangsbewijs?

Je kunt langskomen bij ons Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. Onze medewerkers helpen je graag met de aanvraag van het coronatoegangsbewijs, maar ook bij het maken van een afspraak voor de boosterprik. Kijk hier voor de locaties en openingstijden van het Informatiepunt Digitale Overheid.

Informatiepunt Digitale Overheid