Veelgestelde vragen


Ik wil graag naar de bibliotheek, kan dat?

Ja, dat kan weer. Alle vestigingen van Bibliotheek Gelderland Zuid zijn per zaterdag 26 mei voor iedereen geopend volgens deze openingstijden, behalve de vestiging Haalderen: deze vestiging blijft dicht tot nader order.

Kan ik zelf bepalen wanneer ik de bibliotheek tijdens openingstijden bezoek?

Ja, dat kan. Je mag tijdens de openingstijden van de bibliotheek komen wanneer je wilt. Je hoeft je bezoek dus niet van tevoren te reserveren. Wel vragen we een registratie* bij het gebruik maken van een zit- of studieplek, en bij het deelnemen aan een activiteit. Voor het brengen en halen van materialen vragen wij geen registratie.

*De registratiegegevens worden twee weken door ons bewaard.

Hoe lang mag ik in de bibliotheek verblijven?

Per zaterdag 26 juni zit er geen tijdslimiet meer aan je verblijf in de bibliotheek. Dat betekent dat je zo lang als je wilt in de bibliotheek mag verblijven. Houd hierbij wel de anderhalve meter in de gaten: Wordt het te druk in de bibliotheek, maak dan ruimte voor een ander.

Is een mondkapje verplicht in de bibliotheek?

Per 26 juni is het niet meer verplicht om een mondkapje te dragen in de bibliotheek. Natuurlijk is dit wel toegestaan als je dit zelf prettig vindt. Ook het desinfecteren van de handen is niet meer verplicht, en er wordt geen gebruik meer gemaakt van mandjes bij de ingang. 

Kan ik gebruik maken van de printers/publieke pc's?

Ja, dit is mogelijk. Gebruik van PC’s en printers is toegestaan. Zoals voorheen kun je maximaal twee uur gebruik maken van de PC's. Na twee uur wordt de computer automatisch afgesloten. Zorg dus dat je vóór die tijd je bestanden veilig hebt gesteld, digitaal of via een USB.

Kan ik studeren of werken in de bibliotheek?

Studie- en werkplekken zijn beschikbaar na registratie.*

*De registratiegegevens worden twee weken door ons bewaard.

Kan ik een (vergader)ruimte huren in de bibliotheek?

Op een rustige plek in de Bibliotheek De Mariënburg in het centrum van Nijmegen vind je de Eerste en Tweede Kamer. Wil je in een afgezonderde ruimte studeren, lezen, of met je laptop gratis internetten? Dat kan in één van deze kamers. Wil je een kamer gebruiken met meerdere personen, voor bijvoorbeeld een overleg of studiebijeenkomst? Dan is reserveren mogelijk vanaf 4 personen en voor maximaal één dagdeel.

De Derde Kamer blijft gesloten tot nader order.

Gaat het ingeleverde materiaal in quarantaine?

Bibliotheekmateriaal dat is ingeleverd, gaat niet in quarantaine. Het effect van quarantaine van ingeleverde materialen wordt teniet gedaan doordat alle materialen in de bibliotheek door onze bezoekers kunnen worden aangeraakt. Bovendien bestaat er geen zekerheid over de veiligheid die de quarantainemaatregel zelf biedt. Het RIVM schat in dat de kans dat iemand via een boek besmet wordt niet groot is, zelfs wanneer het virus op dat boek aanwezig is. Om schijnveiligheid te voorkomen volgen we de maatregelen die op basis van adviezen van het RIVM in andere branches (zoals de levensmiddelenmarkt en pakketdiensten) worden toegepast. Onze medewerkers houden zich aan de hygiënemaatregelen bij het innemen van materialen. Bezoekers wordt gevraagd om hun handen te desinfecteren als ze de bibliotheek binnenkomen. Dit zijn de belangrijkste en meest effectieve maatregelen om besmetting met het coronavirus te voorkomen.  

Wanneer moet ik de boeken die ik nog thuis heb inleveren?

Omdat de bibliotheken weer geopend zijn, gelden de gebruikelijke inlevertermijnen.

Je kunt je inleverdatum nakijken door in te loggen in ‘Mijn Bibliotheek’ of navraag te doen bij onze Klantenservice via tel.nr. 024 327 49 11 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 18.00
uur.

Moet ik abonnementsgeld betalen over de periode dat de bibliotheken dicht waren?

Ja. De corona-crisis is een overmachtsituatie waardoor de bibliotheek een deel van haar dienstverlening tijdelijk niet kon leveren. We hebben dit gelukkig grotendeels kunnen opvangen door middel van de afhaalbieb en de mogelijkheid tot het plaatsen van reserveringen tijdens de lockdown. Je kunt daarnaast altijd gebruik maken van onze online diensten zoals databanken, e-books en luisterboeken. Zie onze tips-voor-thuis pagina.

Kan ik mijn boete ook via de betaalautomaat in de bibliotheek betalen?

Ja, dat kan. Uiteraard alleen in de bibliotheken waar een betaalautomaat aanwezig is.  

Ik ben mijn bibliotheekpas kwijt, wat nu?

Om misbruik te voorkomen, raden we je aan je pasje als vermist te melden om de pas te blokkeren. Dit kan online via ‘Mijn bibliotheek’, via een medewerker in de bieb of telefonisch/per mail via onze Klantenservice (tel. 024 – 327 49 11, klantenservice@obgz.nl). 

Een nieuwe pas kost €5,- en legitimatie is verplicht. Bij kinderen onder de 16 jaar is begeleiding van een ouder of verzorger noodzakelijk.   

Kan ik materiaal reserveren?

Ja, je kunt gewoon materiaal blijven reserveren. Bij de reservering kun je kiezen voor de gewenste ophaalvestiging.

Ik wil een reservering ophalen, hoe werkt dat?

Reserveringen kun je ophalen in onze speciale reserveringskast van de door jou gekozen vestiging. De reserveringen zijn gesorteerd op de eerste drie letters van je achternaam.  

Reserveringen die zijn geplaatst in de periode dat we gesloten waren, kunnen ook zonder afspraak worden opgehaald.

Ik zou naar een activiteit gaan, gaat deze door?

Een aantal activiteiten en cursussen in de vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid zijn geannuleerd. Meer informatie over welke activiteiten geannuleerd zijn, vind je hier. Bekijk onze online agenda voor activiteiten die wél doorgaan (al dan niet online).

Als je deelneemt aan een activiteit, vragen wij bij aanvang een registratie. De registratiegegevens worden twee weken door ons bewaard.

Ik heb een kaartje gekocht voor een activiteit die niet doorgaat, wat nu?

Betaalde activiteiten die niet meer doorgaan worden verzet of bezoekers krijgen het geld van gekochte toegangskaarten terug.

Ik kan / durf nog niet naar de bieb, wat kan ik doen?

Bibliotheekleden kunnen thuis gebruik maken van de online Bibliotheek, voor het lezen van e-books en luisteren naar luisterboeken. Kijk hier voor meer informatie. Ook hebben we een webpagina met nog veel meer ‘Tips voor Thuis’, deze vind je hier.   

Hoe kan ik lid worden van de bibliotheek?

Je kunt lid worden door je aan te melden via deze pagina of in de bibliotheek bij jou in de buurt. Neem dan wel een geldig legitimatiebewijs en een pinpas mee. Bij kinderen die jonger zijn dan 16 jaar is begeleiding door een ouder of verzorger verplicht. Klik hier voor de openingstijden van onze vestigingen.

Hoe kan ik e-books/luisterboeken lenen?

Om e-books/luisterboeken te kunnen lenen, moet je eerst kunnen inloggen in 'Mijn Bibliotheek' op onze website. Inloggen doe je als volgt

Het lukt mij niet om e-books/luisterboeken te lenen?

Je kunt contact opnemen met de Digitale Hulplijn. Onze Digitale hulplijn is van maandag tot en met donderdag bereikbaar tussen 10.00 en 16.00 uur via telefoonnummer 024-327 49 99.

Hoe kan ik inloggen in 'Mijn Bibliotheek'?

Log in via onze home pagina of de link 'Inloggen' helemaal rechts bovenin de website. Typ je pasnummer en wachtwoord in. Ben je je wachtwoord kwijt? Stel dan hier een nieuwe in. 

Ik heb een andere vraag, kan ik deze ergens stellen?

Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 18.00 uur via 024-3274911 of stel je vraag via ons contactformulier. Daarnaast staan veel gestelde vragen op onze klantenservice pagina


Staat je vraag er niet bij?

We helpen je uiteraard graag verder.