Veelgestelde vragen


Ik wil graag naar de bibliotheek, kan dat?

Nee, dat kan helaas niet. Onze vestigingen zijn conform de RIVM richtlijnen gesloten tot nader order. Zodra het RIVM meldt dat het weer veilig is om open te gaan, melden we dit via onze website en sociale media. 

Het is mogelijk om via deze webpagina een verrassingspakket aan te vragen. Heb je bericht dat je gereserveerde materiaal klaarligt? Dan kan je hier een afspraak maken om het op te halen.

Hoe werkt de afhaalbieb?

Afhaalbieb verrassingspakketen
Het is mogelijk om via deze webpagina je verrassingspakket aan te vragen. Speciaal voor jou stellen we een boekenpakket met vijf boeken samen. Selecteer je afhaallocatie, geef je interesses door (leeftijd & genre) en je boekenpakket wordt gereed gemaakt. Binnen een aantal dagen haal je het pakket op bij de door jou gekozen afhaallocatie. Je wordt hiervan per mail op de hoogte gesteld.

Afhaalbieb reserveringen
Sinds kort is het weer mogelijk om online een reservering te plaatsen. Zodra je een e-mail hebt ontvangen dat het materiaal klaar ligt kun je het ophalen bij een Afhaalbieb-locatie. Maak hiervoor een afspraak.

Waarom zijn alle vestigingen gesloten?

Op maandag 14 december kondigde de overheid nieuwe richtlijnen aan om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. De sluiting van de vestigingen ligt in lijn met het RIVM advies. De veiligheid en gezondheid van de medewerkers, vrijwilligers en bezoekers staan voorop.

Krijg ik een boete als ik mijn boeken te laat inlever?

Er gelden geen boetes voor boeken en andere materialen vanaf 14 december en tot 1,5 week na heropening. Opgebouwde boetes voor en na deze periode moeten uiteraard wel worden betaald.

Ik heb nog boeken thuis liggen, kan ik deze inleveren?

Je kunt jouw geleende materialen thuis houden tot we weer geopend zijn. Je hoeft hiervoor geen boete te betalen. De inleverbrievenbussen zijn gesloten, met uitzondering van Bibiotheek De Mariënburg, Bibliotheek Elst en Bibliotheek Zetten. Hier kun je dus nog wel je materialen inleveren.

Ook is het mogelijk om via de Afhaalbieb boeken terug te brengen nadat je een afspraak hebt gemaakt. Wil je geen nieuw materiaal lenen, neem dan even contact op met de Afhaalbieb via 024-3274990 om een losse afspraak te maken voor het terugbrengen van materiaal.

Je kunt je inleverdatum nakijken door in te loggen in ‘Mijn Bibliotheek’ of navraag te doen bij onze Klantenservice via tel.nr. 024 327 49 11 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 18.00 uur.

Gaat het ingeleverde materiaal in quarantaine?

Bibliotheekmateriaal dat is ingeleverd, gaat niet in quarantaine. Het effect van quarantaine van ingeleverde materialen wordt teniet gedaan doordat alle materialen in de bibliotheek door onze bezoekers kunnen worden aangeraakt. Bovendien bestaat er geen zekerheid over de veiligheid die de quarantainemaatregel zelf biedt. Het RIVM schat in dat de kans dat iemand via een boek besmet wordt niet groot is, zelfs wanneer het virus op dat boek aanwezig is. Om schijnveiligheid te voorkomen volgen we de maatregelen die op basis van adviezen van het RIVM in andere branches (zoals de levensmiddelenmarkt en pakketdiensten) worden toegepast. Onze medewerkers houden zich aan de hygiënemaatregelen bij het innemen van materialen. Bezoekers wordt gevraagd om hun handen te desinfecteren als ze de bibliotheek binnenkomen. Dit zijn de belangrijkste en meest effectieve maatregelen om besmetting met het coronavirus te voorkomen.  

Ik heb een kaartje gekocht voor een activiteit die niet doorgaat, wat nu?

Betaalde activiteiten die niet meer doorgaan worden verzet of bezoekers krijgen het geld van gekochte toegangskaarten terug.

Kan ik mijn reservering(en) ophalen?

Het is mogelijk om je reservering op te halen via de Afhaalbieb, mits je een e-mail hebt ontvangen dat je reservering klaar staat bij één van onze Afhaalbieb-locaties.

Kan ik nog steeds lid worden van de bibliotheek?

Ja, je kunt nog steeds lid worden door je aan te melden via deze pagina. Bekijk hier wat je allemaal kan doen met je abonnement wanneer onze vestigingen gesloten zijn.

Hoe kan ik e-books/luisterboeken lenen?

Om e-books/luisterboeken te kunnen lenen, moet je eerst kunnen inloggen in 'Mijn Bibliotheek' op onze website. Inloggen doe je als volgt

Moet ik abonnementsgeld betalen over de periode dat de bibliotheken dicht waren?

Ja. De corona-crisis is een overmachtsituatie waardoor de bibliotheek een deel van haar dienstverlening tijdelijk niet kan leveren. Je kunt altijd gebruik maken van onze online diensten zoals databanken, e-books en luisterboeken. Zie onze tips-voor-thuis pagina.

Ik ben mijn bibliotheekpas kwijt, wat nu?

Om misbruik te voorkomen, raden we je aan je pasje als vermist te melden om de pas te blokkeren. Dit kan online via ‘Mijn bibliotheek’, of telefonisch/per mail via onze Klantenservice (tel. 024 – 327 49 11, klantenservice@obgz.nl). 

Na heropening is het mogelijk aan de balie een duplicaatpas aan te laten maken voor € 5. Legitimatie is verplicht. Bij kinderen onder de 16 jaar is begeleiding van een ouder of verzorger noodzakelijk.

Ik zou naar een activiteit gaan, gaat deze door?

Alle activiteiten en cursussen die in de vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid zouden plaatsvinden zijn geannuleerd tot en met april. Meer informatie over welke activiteiten geannuleerd zijn, vind je hier. In deze periode vinden wel online activiteiten plaats.

Het lukt mij niet om e-books/luisterboeken te lenen?

Je kunt contact opnemen met de Digitale Hulplijn. Onze Digitale hulplijn is van maandag tot en met donderdag bereikbaar tussen 10.00 en 16.00 uur via telefoonnummer 024-327 49 99.

Hoe kan ik inloggen in 'Mijn Bibliotheek'?

Log in via onze home pagina of de link 'Inloggen' helemaal rechts bovenin de website. Typ je pasnummer en wachtwoord in. Ben je je wachtwoord kwijt? Stel dan hier een nieuwe in. 

Ik heb een andere vraag, kan ik deze ergens stellen?

Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 18.00 uur via 024-3274911 of stel je vraag via ons contactformulier. Daarnaast staan veel gestelde vragen op onze klantenservice pagina


Staat je vraag er niet bij?